روزمه به خلاصه ای از تجربیات فردی و زمینه های کاری گفت میشود که میتواند شامل تجربیات کاری ، تحصیلات ، حرفه و... باشد. مهمترین دلیل استفاده از رزومه برای مواقعی است که فردی قصد استخدام در شرکتی را دارد که کارفرا به سابقه های کاری و فنی فرد احتیاج دارد.
برای نوشتن روزمه باید استانداردهای خاصی را در نگارش رعایت کرد تا رزومه از اعتبار خوبی برخوردار باشد ، برای تهیه رزومه میتوان آن را با فرمت PDF یا Docx به کارفرا ارائه کرد ، ولی بسیاری مایل به چاپ رزومه و ارائه به صورت برگه ای هستند.
در این مقاله خواهیم گفت که چگونه میتوانید یک رزومه استاندارد را توسط Microsoft Word ایجاد کنید.

استفاده از قالب های آماده Word

ورد دارای مجموعه ای از قالب ها آماده برای ایجاد اسناد است ، مانند فلش کارت که قبلا در مورد آن صحبت شده است. در ورد قالب رزومه هم وجود دارد که با وجود آن نیاز نیست که بخواهید صفحات خام را برای رزومه ایجاد کنیم.
برای همین برنامه ورد را باز کنید در همان صفحه اول از شما میخواهد که نوع سند را انتخاب کنید ، به تب Resumes and Cover Letters بروید.

Resumes and Cover Letters

هم اکنون لیستی از قالب های مختلف روزمه را مشاهده خواهید کرد که با اسکرول کردن به پایین میتوانید بسیاری از این روزمه های آماده شده را مشاهده کنید.

لیست قالب های رزومه در ورد

یکی از آنها را به دلخواه خود انتخاب کنید.
پس از کلیک مشخصات کامل قالب باز میشود که برای ایجاد آن باید بر روی Create کلیک کنید دقت کنید که این قالب باید از سایت office.com دانلود شود پس رایانه باید به اینترنت دسترسی داشته باشد ، حجم قالب هم در مقابل Download size نوشته شده است.

ایجاد روزمه در ورد

هم اکنون میتوانید با تغییر دادن متون و تصاویر ؛ رزومه خود را ایجاد کنید.

رزومه در ورد


ایجاد رزومه به صورت سفارشی

در ابتدای مقاله در مورد ایجاد روزمه با استفاده از قالب های آماده توضیحاتی را ارائه کردیم ، اما در این قسمت از مقاله میخواهیم آموزش دهیم که چگونه از ابتدا و در یک سند خالی رزومه ایجاد کنید.
در ابتدا یک سند خالی (Blank) ایجاد کنید.
هم اکنون نیاز است که حاشیه های سند را تنظیم کنیم برای همین به تب Layout رفته و بر روی Margins کلیک کنید.

Margins

از منو کشویی باز شده حاشیه های مختلف را مشاهده میکنید ، اگر هیچ از اندازه های حاشیه ها برای شما مناسب نبود بر روی Custom Margins کلیک کنید.

Custom Margins

به عقیده کارشناسان بهترین اندازه حاشیه بالا و پایین ”1 و برای چپ و راست اندازه ”0.63 مناسب است ، پس از وارد کردن اندازه ها بر روی OK کلیک کنید.

Page Setup word


چه اطلاعاتی باید در رزومه درج شود؟

پس از اینکه حاشیه سند درست شد نوبت به ورورد اطلاعات رزومه میشود.
اطلاعاتی که وارد میکنید بستگی به آنچه که میخواهید انجام دهید و حرفه شما بستگی دارد. اگر بیش از دو سال سابقه کاری دارید جزئیات را به صورت دقیق وارد کنید زیرا برای کارفرما ارزشمند خواهد بود ، اطلاعات فارغ التحصلی از مدرسه و دانشگاه نیز مهم هستند.
دقت کنید روزمه باید به صورت یک نامه کتبی نگارش شود.
به طور اطلاعاتی که در یک رزومه باید درج شوند عبارت اند از  :

  • اطلاعات تماس
  • تجارت حرفه ای (کارهای داوطلبانه هم شامل میشود)
  • تحصیلات
  • مهارت های اضافی

با توجه به درخواست شرکت از شما رزومه باید تکمیل شود به طور مثال اگر میخواهید به یک شرکت حسابداری رزومه بدهید نباید حرفه پیتزا فروشی خود که در 12 سال پیش بوده است را در آن ذکر کنید.
نکته مهم دیگر این است که باید تجربیات کاری خود را به صورت معکوس ذکر کنید به طوری که آخرین تجربه کاری خود را در ابتدا نوشته و سپس تجربیات قدیمیتر را ادامه دهید.

سازماندهی اطلاعات

اطلاعات رزومه باید سازماندهی زیبایی داشته باشند ، مسلما موثرترین راه ایجاد سرصفحه و قرار دادن یک جدول برای محتوای هر بخش است.
همچنین میتوانید از اشکال و ابزارهای مختلف در بهتر فهماندن و زیباتر کردن روزمه کمک بگیرید به طور مثال در تصویر زیر با کشیدن خطوط نقطه چین در سمت چپ در بهتر درک کردن توضیحات کمک کرده ایم.

رزومه

در قسمت Styles در تب Home چندین استایل پیشفرض وجود دارد که با کلیک بر روی هر یک تغییراتی اعمال میشود اگر هیچ یک از استایل ها برای شما خوشایند نبود میتوانید با کلیک بر روی More از سمت راست استایل های مورد نظر خود را ایجاد کنید.

برای همین بر روی Create Style کلیک کنید.

یک نام به استایل داده و بر روی Modify کلیک کنید.

هم اکنون گزینه های مختلفی را برای قالب بندی خواهید دید که با تغییر هر یک در نمونه متن تغییرات اعمال خواهد شد.
با کلیک بر روی Format میتوان جزئیات بیشتری را اعمال کرد. در نهایت بر روی OK کلیک کنید.

Modify Style in word

برای اینکه تجربیات کاری خود را بنویسید یک متن با عنوان Experience نوشته و استایل را به آن بدهید.
با ایجاد جدول میتوان متون را به طور صحیح و زیبا در کنار هم قرار داد برای همین از منو Insert بر روی Table کلیک کنید.

table in word

سپس از خانه های مربع سه ردیف عمودی را انتخاب کنید.

insert table

باید چنین چیزی ایجاد شده باشد.

سپس باید خطوط حاشیه های رنگی Border را حذف کنیم. در هر سلول از جدول اطلاعات خود را بنویسید میتوانید با کمک رنگ و سایر ابزارها متون خود را زیباتر کنید.

برای حذف خط اطراف ، جدول خود را انتخاب کنید سپس از تب Design و در قسمت Borders کلیک کنید.

سپس No Border را انتخاب کنید.
برای ایجاد خطی در سمت چپ جدول از همانجا بر روی Border and Shading کلیک کنید.

Border and Shading

از سمت چپ بر روی Custom کلیک کنید سپس مطابق شکل بر روی دکمه مشخص شده کلیک کنید. در نهایت بر روی OK کلیک کنید.


با رنگ بندی بیشتر و تغییرات در همان پنجره میتوان چیزی شبیه تصیور زیر ایجاد کرد :

هم اکنون این مراحل را برای سایر اطلاعات رزومه خود تکرار کنید.


بیشتر بخوانید :


دوره های آموزش برنامه نویسی از راه دور