5 دلیل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و چگونگی حل مشکلات خاموش شدن

4 سال پیش

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ بدون اعلام هشدار قبلی میتواند بسیار ناراحت کننده باشد. همین اتفاق میتواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند اما نگران نباشید چون در اکثر موارد میتوان مشکل خاموش شدن ناگهانی را برطرف کرد.
پس از اینکه رایانه شما خاموش شد بلافاصله آن را روشن نکنید و به آن فرصت دهید تا کمی خنک شود سپس پس از گذشت چند دقیقه روش های زیر را برای حل عیب بررسی و انجام دهید.


1) گرمای بیش از حد (Overheating)

گرمای بیش از حد از بزرگترین عوامل بروز مشکلات خاموش شدن رایانه ها است که میتواند ناشی از جمع شدن گرد و غبار در نزدیکی فن ، خراب بودن فن ، اورکلاک پردازنده یا قرار داشتن لپ تاپ در یک محیط مرطوب باشد.
برای اینکه بدانید لپ تاپ شما چقدر داغ شده است انگشت خود را در اطراف لبه های لپ تاپ قرار دهید تا جایی که دریچه های باد فن را حس کنید ، اگر گرمای آن زیاد نبود جای نگرانی نیست اما اگر پس از چند ثانیه دست شما احساس سوختن کرد گرمای لپ تاپ زیاد شده است.

دریچه های باد فن

در این حالت بهترین کار این است که لپ تاپ را خاموش کنید و تمامی کابل ها از جمله شارژ را از آن جدا کنید. چنانچه در اطراف دریچه ها گرد و غبار یا مانعی بود آن رابرطرف کنید.

توجه این مراحل را با دقت انجام دهید : پشت لپ تاپ را باز کرده و فن را از آن جدا کنید سپس با استفاده از جاروبرقی یا کهنه ای گرد و غبارها را بردارید.

یکی دیگر از دلایل گرامی بیش از حد لپ تاپ مشکلی در فن لپ تاپ است که باید آن را تعویض کنید.

همچنین باید توجه داشت که لپ تاپ در معرض تابش نور خورشید قرار نداشته باشد.


2) خرابی سخت افزار

اگر گرامی بیش از حد دلیل خاموش شدن ناگاهانی لپ تاپ نیست باید به سراغ گزینه خرابی سخت افزار بروید.
در ویندوز و در نوار جستجو منو استارت عبارت Device Manager را تایپ کرده و از نتایج بر روی آن کلیک کنید.
شما در اینجا باید تمامی سخت افزارهای موجود در لپ تاپ را مشاهده کنید.
تمامی سخت افزارهای موجود از جمله CPU ، RAM ، مادربرد ، دوربین ، هارد دیسک ، صفحه کلید ، USB و... را بررسی کنید که به درستی کار میکنند.
برای همین کافی است بر روی درایور سخت افزار راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید ، سپس در قسمت Device status باید عبارت this device is working properly را مشاهده کنید.

 عبارت this device is working properly

اگر اخیرا یک قطعه سخت افزاری جدید را به لپ تاپ اضافه کرده اید درایور آن را حذف و قطعه را از لپ تاپ جدا کنید و بررسی کنید که از آن پس به بعد لپ تاپ شما خاموش میشود یا خیر؟.
در صورت هرگونه مشکل در مادربرد باید آن را نزد تعمیرکار کاربلد ببرید.


3) مشکلات مربوط به بروزرسانی درایورها

آیا درایورهای لپ تاپ خود را بروزرسانی کرده اید؟ ممکن است عدم بروزرسانی درایور ها باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شده باشند.

Driver Talent یک نرم افزار برای بروزرسانی آسان درایورهای لپ تاپ است

Driver Talent یک نرم افزار برای بروزرسانی آسان درایورهای لپ تاپ است که تقریبا همه درایورها را شناسایی و نصب میکند. فقط کافی است که درایورهای قدیمی خود را شناسایی کرده و آنها را به آخرین نسخه ارتقا دهید.


4) بایوس قدیمی

BIOS مسئولیت بوت شدن سیستم را بر عهده دارد که به طور معمول نیاز به تعویض آن نیست ، اما بعضی از اوقات بایوس خراب شده و باعث خاموش شدن ناگهانی رایانه یا لپ تاپ میشود.
برای پیدا کردن مشخصات بایوس میتواند system information را در جستجوی نوار استارت نوشته و از نتایج بر روی آن کلیک کنید.

system information

سپس از سمت راست با توجه به BIOS Version/Date نسخه و سایر مشخصات بایوس را مشاهده کنید.
پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کامل ریست کردن و آپدیت بایوس (UEFI BIOS) را مطالعه کنید.


5) ویروس

ویروس

معمولا با ویروسی شدن ویندوز میتوان کند بودن و خاموش شدن ناگهانی رایانه را مشاهده کرد ، برای رفع این مشکل باید از نرم افزارهای آنتی ویروس قابل اعتماد مانند Avira ، Mcafee یا Malwarebytes استفاده کنید.
Windows Defender به اندازه کافی برای حذف ویروس ها مناسب نیست.

0
کــارمـا :
59
برای پرسیدن سوالات خودتون فقط کافیه در سایت ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید. و از نوارمنو بالا بر روی "بپرس" با آیکون علامت سوال کلیک کنید، تا من و سایر کاربران پاسخگو باشیم.
بفرست

مشاهده نظرات بیشتر...
hanie